HTML

Futni jó!

2013. április 14. - Aznap lettem 38. És aznap futottam le életem első maratonját. Ez a blog eredetileg az odavezető útról szólt. Azóta viszont már arról, hogy miként nyílik ki egy maraton után a világ. Mert kihívásból rengeteg van, csak figyelni kell.

Friss topikok

  • Azt az elkényeztetett hokiszurkoló mindenségit!: MEN-JUNK-VISSZA! MEN-JUNK-VISSZA! :) (2014.05.19. 09:21) Út Koreába - 2. rész
  • munkagep: @Azt az elkényeztetett hokiszurkoló mindenségit!: türelem, ífjú Skywalker, türelem. :-) (2014.05.14. 12:28) Út Koreába – 1. rész
  • Heronyányiné Lang Anna: Tényleg nagyon jó ez a bolt csak jó fizetés is kellene hozzá !3dl Limonádé 290 ez nem a dolgozó em... (2013.10.12. 14:21) Van egy bolt Szekszárdon
  • jacint70: Hajrá Karesz! Aztán este még lesz egy apró kis program a Stadionok megállónál... ;-) (2013.04.08. 10:29) Már csak 1 hét
  • Weboldal készítés olcsón: Tudok egy jó tervet, ha sikerül a maratonod! Ez nem más, mint az Ironman: olyan maraton, amire 3,... (2012.11.13. 11:05) Köszöntő

Címkék

Torony, itt munkagep. Megkezdtük a lassulást. Vétel.

2013.03.03. 19:44 munkagep

1 óra 42 perc 05 mp. Ezt a karibi elutazásom előtti nap sikerült még futni félmaraton távon (4 szigetkör), -2 fokban. Nem akartam ilyen gyorsat futni, egyszerűen jól ment. Úgy futottam neki, hogy kellemes tempó legyen, semmi stressz, az órát se néztem kilométerenként, csak a körök végénél. Nem is hittem el amit látok (25:11). Aztán a második is hasonlóan gyors lett (25:16), a harmadik is (25:36), csak a negyediknél éreztem, hogy ez már sok (26:02). És akkor kikészült a térdem.

Úgy voltam vele, hogy ennek kellett történnie ahhoz, hogy megértsem, én sem vagyok korlátlanul terhelhető. Jelzett a szervezetem, hogy ezt a sebességmániát most hagyjuk abba. Azt ugyan sikerült magamnak bizonyítani, hogy soha ilyen jó erőnlétben még nem voltam, de az állóképességemnek igenis vannak határai. A térdem 20 km-nél úgy megfájdult, hogy a 4. kör után már nem is ment a laza 2 km-es visszafutás az irodaházhoz. Bicegve, gyalogolva értem valahogy vissza és rájöttem, valamit nagyon meg kell változtatnom, ha tényleg le akarom futni a maratont.

A térdem sajnos azóta is fáj, bár ebbe nagyban belejátszott az is, hogy szeptemberben futócipőt váltottam és a Saucony legújabb Ride 5-ös sorozatából választottam, aminek már vékonyabb talpa van és a gyorsabb futásra optimalizálták. A boltban mondta is a srác, hogy eleinte fura lesz, mert máshogy terhel és gyorsabb futásra ösztönöz. Valóban így van, sosem gondoltam volna, hogy ekkora gyorsulást tud okozni egy más típusú cipő, de aztán rájöttem, hogy megvannak ennek a hátrányai is. Ezt a cipőt rövidtávra, max. 10 km-re jó hordani, utána nekem egyértelműen ártott. Eleinte csak az Achilles inam fájt, aztán a térdem is. Tegnap így elvittem a régi Saucony cipőmet ismét a boltba és annak mintájára újra vettem egy magasított sarkú, ezúttal Ride 4-es sorozatú cipőt. Az első edzés mindjárt meg is győzött, hogy jól tettem, alig éreztem a térdeimet, és ha kíméletesen futottam, teljesen megszűnt a fájdalom.

DSC_3802.JPGEgy kis képi összehasonlítás

Tegnap este kaptam egy e-mailt egy kedves blog olvasótól. Annyira jót írt, hogy úgy döntöttem, változatlan formában leközlöm, mert végre valaki megmagyarázta, hogy mitől van az a híres és félelmetes 30km-es fal az első maraton során. Én eddig azt hittem ez sima pszichés dolog, de most megértettem, hogy ennek épp annyira van fiziológiai oka, mint a monotonitás miatti mentális elfáradásnak.

"Kedves Munkagép!

Gratulálok a Futni jó! bloghoz. Magam is készülők a bécsi maratonra, bár nekem nem az első maratonom lesz, hanem a harmadik, de 4 órán belül akarom futni.

A blogod valahol segít felkészülnöm, mert látom részben a futásaidat, s van egy viszonyítási pontom. Örömmel láttam azt is, hogy a Balaton Szupermaratonon is elindulsz, nagyon jó kis verseny. Magam már a harmadikra készülök, s tudom, hogy mennyivel más volt az első, mint a második. Ha erősen tolod, akkor nehéz lesz négy napon is odaállni a rajthoz.

 Ami miatt mégis írok neked, az két dolog. Az egyik, hogy van egy szuper verseny, az Ultrabalaton, amin el kellene indulnotok váltóban a non-stop versenyen. Mi már kétszer elindultunk rajta, s nagyon jó móka, még ha 5 fős váltóban elég kemény is. Ezt azért is mondom, mert 2 hónap alatt több mint 250 váltó jelentkezett, s 300 a limit. Tavaly amúgy Lubics Szilvia (tavalyelőtti Spartathlon női győztese) nyerte az egyénit, míg a Dover a váltót, ahol az a Józsa Gábor fut, aki megnyerte a Nike félmaratont és a Spar maratont. 

 A másik, hogy tényleg lassítanod kellene, mert magam is az előző kettő maratonomon erősen toltam az edzéseket, s mindkétszer eljött a fal 30-nál. A gyors futás eredménye, hogy a szénhidrát készletem kiürül 2-2,5 óra után, hiába frissítek, s étkezem rendesen, elfogy az energia, aminek az eredménye a futás-gyaloglás, ami 8-9 perces kilométereket jelentett nekem. Biztos vagyok benne, hogy 4.10-4.20 között lefutod, mert elég gyors vagy, de nem az igazi élmény. Ha 140-es pulzuson edzel, akkor fejlődik az aerob zónád, jobban bírják az ízületeid, s a versenyen is könnyebben tudod tartani a 150-155-ös pulzus mellett az iramot, s alacsonyabb pulzusszint mellett lesz jobb sebességed. Nem véletlen, hogy folyamatosan gyorsulsz, s jobb időket futsz, mert inkább sebességet fejlesztesz mint állóképességet.

Jó felkészülést és blogolást!"

A lassulást tehát elkezdtem, egyelőre azt a technikát alkalmazom, hogy megpróbálok úgy futni, hogy csak orron át lélegezzek, ez mindenképpen lassabb tempót enged csak meg és nagyon könnyű kontrollálni. A pulzusomat meg akkor fogom tudni lemérni, ha veszek új elemet a cuccba, mert most épp lemerült. 

A Saucony cipők fotózgatásába annyira belemerültem, hogy kiskutyáim úgy döntöttek megnézik mit csinálok, így ez a reklámfotónak kis jóindulattal eladható esti pózolás lett az eredmény:

DSC_3798.JPG

DSC_3796.JPG

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://futnijo.blog.hu/api/trackback/id/tr525114496

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása